Hi ha preses de xocolata rodones?
Ho investiguem?
- Programació
- Justificació
- Planificació
- Orientacions
- Atenció a la diversitat
- Activitats sistemàtiques
- Recursos
- Avaluació
Solucions
- 1
- 2
- 4
- 5
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
Programació
Disposeu de la programació de l’itinerari en Word per tenir la visió global dels continguts associats a les competències que es treballen en aquest itinerari i que podeu adaptar al vostre grup i la vostra dinàmica.
Competències específiques
CE3 Explorar, formular i comprovar conjectures senzilles i reconèixer el valor del raonament espacial, el raonament lògic i l’argumentació per integrar i generar nou coneixement matemàtic.
CE4 Utilitzar el pensament computacional descomponent en parts més petites, reconeixent patrons i dissenyant algorismes, per solucionar problemes i situacions de la vida quotidiana
CE5 Reconèixer i utilitzar connexions entre diferents idees matemàtiques i identificar les matemàtiques implicades en altres àrees o en la vida quotidiana, interrelacionant conceptes i procediments, per interpretar situacions i contextos diversos.
CE6 Comunicar i representar, de forma individual i col·lectiva, conceptes, procediments i resultats matemàtics utilitzant el llenguatge oral, escrit, gràfic, multimodal, en diferents formats, i la terminologia matemàtica adequada, per donar significat i permanència a les idees matemàtiques.
CE8 Desenvolupar destreses socials, participant activament en els equips de treball i reconeixent la diversitat i el valor de les aportacions dels altres, per compartir i construir coneixement matemàtic de manera col·lectiva.
Criteris d’avaluació
3.1. Formular conjectures matemàtiques senzilles després d’investigar patrons, propietats i relacions i de fer deduccions i comprovar-les.
3.3. Incorporar la utilització de la visualització i del raonament geomètric com a forma de raonament per entendre i gestionar la informació referida a l’espai.
4.3. Reconèixer patrons, similituds i tendències en els problemes o les situacions que es volen solucionar.
5.1. Realitzar connexions entre els diferents elements matemàtics i valorar-ne la utilitat per raonar i fixar coneixements en un context matemàtic.
6.1. Reconèixer i usar el llenguatge matemàtic present en el seu entorn i donar-hi significat.
6.2. Explicar idees i processos matemàtics utilitzats en la resolució d’un problema i justificar la solució obtinguda de forma verbal, amb l’ajuda del gest, la representació gràfica i la representació digital.
8.1. Col·laborar en el treball en equip, tant en un entorn presencial com virtual, i assumir responsabilitats per construir coneixement matemàtic.
Sabers
Sentit espacial
Formes geomètriques de dues i tres dimensions
- Identificació i classificació de formes geomètriques de dues o tres dimensions en objectes de la vida quotidiana atenent els seus elements i les relacions entre aquests.
- Utilització d’estratègies i tècniques de construcció de formes geomètriques de dues dimensions per composició i descomposició, a través de materials manipulables, instruments de dibuix (regle i esquadra) i aplicacions informàtiques.
- Ús del vocabulari geomètric en la descripció verbal dels elements i les propietats de formes geomètriques.
Model matemàtic
- Modelització de situacions de la vida quotidiana de forma guiada usant representacions matemàtiques (gràfiques, taules...).
Raonament, modelització i visualització geomètrica
- Identificació de models geomètrics en la resolució de problemes semblants.
- Reconeixement de relacions geomètriques en l’art, les ciències i la vida quotidiana.
Sentit algebraic
Patrons
- Identificació, descripció verbal, representació i predicció raonada de termes a partir de les regularitats en una col·lecció de nombres, figures o imatges.
- Exploració i adquisició d’estratègies per identificar, descriure, completar i estendre seqüències a partir de regularitats en una col·lecció de nombres, figures o imatges.
Sentit socioemocional
Creences, actituds i emocions
- Valoració de la contribució de les matemàtiques (numeració, geometria, estadística...) als diferents àmbits del coneixement humà des d’una perspectiva de gènere.
Treball en equip, inclusió, respecte i diversitat
- Descoberta i ús de les tècniques cooperatives en el treball en equip en matemàtiques, escolta activa i respecte pel treball dels altres.
Justificació
Avui és l’aniversari de la Montse, la tutora de la classe de la colla de quart, i els ha portat xocolata.
Els nens i les nenes de la classe la feliciten. Els fa il·lusió que la seva mestra faci anys, i, a més a més, avui menjaran xocolata per esmorzar! En Bini aixeca la mà i diu a la Montse que li sap greu, però a ell no li agrada la xocolata... La mestra li diu que no es preocupi, que les preses de xocolata que ha dut també els serviran per jugar... Voleu esbrinar si hi ha preses de xocolata rodones?
Amb la voluntat de respondre aquesta pregunta, al llarg d’aquest itinerari els alumnes intentaran trobar les matemàtiques en llocs curiosos per valorar com aquestes ciències exactes ens ajuden a explicar el funcionament del món. També aprendran a reconèixer quins polígons poden omplir tota una superfície plana.
Planificació
Aquest itinerari es pot dividir en quatre blocs. El primer bloc és introductori i ocupa la conversa exploratòria que motiva l’alumnat a esbrinar quines formes pot tenir una presa de xocolata (activitats 1 i 2).
En el segon bloc, i sense perdre de vista l’escenari, els nens i les nenes treballaran com omplen l’espai diferents figures geomètriques (activitats 3 a 6). És imprescindible la resolució de les activitats 3 i 5.
En el tercer bloc, els alumnes buscaran polígons en la natura i compararan figures amb detall per seguir investigant si les preses de xocolata poden ser rodones (activitats 7 a 9). Les activitats 8 i 9 són imprescindibles per consolidar aquests coneixements.
Finalment, l’últim bloc és una síntesi de l’itinerari. L’alumnat observarà el seu entorn i comprovarà que estem envoltats de polígons i també respondrà la pregunta inicial (activitats 10 i 11). En acabar, valorarà l’itinerari i farà el metaaprenentatge.
Orientacions
Trobem files i columnes
Comenceu aquest bloc demanant als alumnes que observin el còmic i proposeu aquesta bateria de preguntes perquè les responguin per parelles:
- Què passa avui a la classe de quart?
- Per què la Montse porta xocolata?
- Quantes preses de xocolata porta la Montse?
- Quina forma tenen les preses de xocolata?
- Què li passa a en Bini? Què li respon la Montse?
- Què creieu que podran fer amb les preses de xocolata?
Deixeu-los el temps oportú i, després, demaneu a alguns alumnes que llegeixin les respostes a la resta de la classe. Corregiu-les entre tots.
Aprofiteu l’última pregunta per introduir l’escenari de la setmana: els alumnes hauran de resoldre una sèrie d’activitats per esbrinar si les preses de xocolata poden ser rodones.
Tot seguit, demaneu als nens i les nenes que observin la presa de xocolata de l’activitat 1 i plantegeu-los aquestes preguntes:
- Quantes preses de xocolata hi ha a la rajola?
- Com ho has comptat?
- Els altres heu fet el mateix?
Esbrineu quin procediment fan servir els diferents alumnes per comptar quantes preses té cada rajola i com s’ho fan per saber quantes n’hi ha en dues rajoles.
Després, resoleu l’activitat 2 de forma col·lectiva mitjançant la tècnica de treball cooperatiu “Llapis al centre”. Feu grups de 5 alumnes i assigneu-los una de les preguntes de l’activitat. Cada alumne, individualment, busca la informació i escriu la resposta. Deixeu-los el temps pertinent. Després, un alumne llegeix la resposta en veu alta i els seus companys han de consensuar si és correcta o no. Durant aquest temps, els llapis són al centre de la taula. Una vegada escollida la resposta, cada un agafa el seu llapis i l’escriu en el seu quadern. Se segueix el mateix procediment per resoldre les altres quatre preguntes.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Juguem a Qui és qui? Activitat per treballar la posició de qualsevol element en una fila i una columna.
Per anar més enllà
Compartim la xocolata? Activitat per treballar els conceptes de files i columnes a partir de la lectura d’un text.
La capsa de bombons Activitat per treballar els conceptes de fila i columna i la resolució de problemes a partir d’una situació real.
Ens fixem com algunes figures omplen l’espai
Expliqueu als alumnes que en aquest bloc aprendreu a conèixer quines són les millors figures per omplir un espai. Per començar, feu una pluja d’idees a partir d’aquesta qüestió: Si volguéssiu enrajolar un terra, quina seria la millor forma de les rajoles per omplir tot l’espai?
Aneu anotant les diferent idees de l’alumnat a la pissarra i comenteu-les entre tota la classe. Haurien d’arribar a la conclusió que les formes poligonals, com triangles, quadrats o rectangles, són més eficaces que les formes rodones.
Tot seguit, demaneu als nens i les nenes que, per parelles, resolguin l’activitat 3. Si el temps ho permet, seria interessant fer un ruta per l’escola o pels carrers del voltant perquè puguin fotografiar els diferents tipus de rajoles. N’hauran de buscar dos tipus diferents cada parella. En cas que no tinguin càmeres de fotografiar, serà el docent qui faci les fotografies que indiquin les diferents parelles.
Un cop a classe, cada parella pot mostrar les seves fotografies o bé les podeu projectar amb la PDI. Comenteu-les entre tots i contesteu les dues preguntes de l’activitat 3.
A continuació, demaneu als alumnes que triïn quatre rajoles diferents i que dibuixin o enganxin les fotografies en el requadre de l’activitat 4. Deixeu-los el temps oportú i, després, responeu de forma col·lectiva la pregunta de la mestra i també la pregunta final d’aquesta activitat. Els nens i les nenes hauran de fixar-se que les formes més adequades per enrajolar terres són les quadrades o les rectangulars. Feu que s’adonin que, tot i que aquestes formes són les que ocupen millor els espais, segurament en alguns dels racons o cantonades les rajoles sempre s’han de tallar perquè no quedin espais buits.
En l’activitat 5, es continuen practicant els diferents tipus de figures geomètriques que són més útils per omplir espais. Proposeu a cada alumne que dibuixi en un targeta blanca que els entregareu la figura que creuen que pot cobri millor el terra sense deixar-hi cap forat. Quan acabin, heu de comptar fins a 3 i els alumnes han d’aixecar la cartolina.
Tot seguit, demaneu que s’agrupin els que hagin dibuixat la mateixa figura. A continuació, demaneu-los que es comptin i s’alineïn de menys a més. És a dir, primer el que té la figura que només ha dibuixat ell (si és el cas), després el grup de 2, el grup de 3... Al final haurà de quedar el grup més nombrós. Plantegeu-los aquesta pregunta: Quina és la figura que creieu que cobrirà millor el terra sense deixar espais? Reflexioneu col·lectivament la resposta.
El fet de convertir l’activitat en un joc lúdic i manipulatiu facilita l’aplicació del que han après sense gairebé adonar-se’n, divertint-se. És una manera de fer atractives les matemàtiques.
Demaneu als alumnes que resolguin l’activitat 6 en grups, que poden ser els mateixos que han format en l’activitat anterior. Digueu-los que, a part de la figura que han triat, poden fer-ne servir d’altres de l’activitat 5, ja que el més important és aconseguir omplir tota la superfície del requadre. Remarqueu-los que les figures han de tenir la mateixa mida; no poden dibuixar un quadrat petit i un altre de gran. Per aquest motiu, hauran de ser curosos i fer servir les eines adequades (regle i escaire) per dibuixar-los correctament. En acabar, els diferents grups ensenyaran els seus resultats. Entre tots, haureu de triar quin grup ha resolt millor el recobriment del requadre:
- Quines figures heu fet servir?
- Algú ha fet servir una sola figura? Quina?
Ara pot ser un bon moment per situar els ItiCubs un al costat de l'altre de manera que vagin omplint tota la superfície plana de, per exemple, una taula. Com que les cares dels ItiCubs són quadrades, omplen l'espai completament.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Observem un mosaic artesanal Activitat per observar com les figures d’una rajola formen un mosaic.
Per anar més enllà
Dibuixem un mosaic! Activitat d’abstracció per crear un mosaic a partir d’un disseny escollit.
Busquem polígons a la natura
Comenceu demanant als nens i les nenes que observin la imatge del rusc d’abelles de l’activitat 7 i que diguin a quina figura poligonal corresponen les diferents cel·les. A continuació, feu una pluja d’idees a partir de la segona pregunta d’aquesta activitat.
Aneu anotant les idees a la pissarra i aneu-les comentant entre tots. Podeu comentar-los que hi ha flors en forma poligonal, que les estrelles de mar poden semblar pentàgons, que les escates de la closca d’una tortuga també tenen formes poligonals... Si ho trobeu oportú, podeu fer cerques a internet (escriviu “formes poligonals natura”) i comentar entre tots les imatges que trobeu.
Finalment, comenteu-los que les abelles són uns animals molt intel·ligents, perquè estudis matemàtics demostren que la millor figura per omplir un espai deixant els mínims forats és l’hexàgon regular.
Comparem algunes figures amb més detall
En l’activitat 8, els alumnes descobriran que una figura pot formar altres figures que a primer cop d’ull potser no veuen. Demaneu-los que observin atentament els polígons de la presa de xocolata d’aquesta activitat i que, després, responguin en grups reduïts les preguntes plantejades.
També podeu llegir els quadres informatius, que recorden els elements dels polígons,i projectar amb la PDI la informació del manual de consulta Polígons i Diagonals.
Els alumnes hauran d’adonar-se que, tot i que en un principi en la presa sembla que hi hagi 4 quadrats, també s’hi poden observar rectangles (2 quadrats junts formen un rectangle) i que les quatre preses juntes formen un altre quadrat més gran. Igualment, si es talla una de les preses quadrades per la seva diagonal, s’obté un triangle.
Tot seguit, proposeu als mateixos grups que resolguin l’activitat 9. Deixeu-los el temps oportú i, després, demaneu a un voluntari que llegeixi les respostes. Aprofiteu per fer una posada en comú i resoldre els possibles dubtes de l’alumnat. Els podeu explicar que, tot i que són cercles, estan disposats en forma de quadrat.
Si ho trobeu oportú, podeu projectar aquesta imatge amb la PDI Quants quadrats veus? perquè la intentin resoldre amb els mateixos grups que han treballat en l’activitat 8. Després, feu una correcció col·lectiva. Per això, podeu projectar amb la PDI la imatge de Quants quadrats hi ha? al tenir en compte que el quadrat pintat de color es considera 1 unitat.
La solució són 40 quadrats (8 quadrats petits de 0,5 x 0,5 unitats + 18 quadrats d’1 x 1 unitats + 9 quadrats de 2 x 2 unitats + 4 quadrats de 3 x 3 unitats x 1 quadrat de 4 x 4 unitats). Us ha estat difícil comptar tots els quadrats?
També els podeu projectar amb la PDI aquesta altra imatge Quants cercles hi ha? i resoldre-la col·lectivament.
Per sistematitzar i consolidar els continguts treballats amb eines digitals, els alumnes poden fer l’itiJocs Identificació de polígons.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Quines rajoles hi ha al terra de la classe? Activitat per observar polígons en l’entorn proper de l’alumnat.
Per anar més enllà
Polígons en el món real Activitat d’observar polígons en una imatge.
Apliquem el que hem après
Ara que els nens i les nenes ja tenen clares quines són les millors figures geomètriques per no deixar espais buits, demaneu-los que observin les dues imatges de l’activitat 10 i que la resolguin per parelles. En acabar, demaneu a un voluntari que llegeixi les respostes oralment i comenteu-les entre tots.
Ha arribat el moment de respondre la pregunta repte inicial. Proposeu als alumnes que la resolguin tal com explica l’activitat 11. Deixeu-los el temps pertinent i, després, demaneu a diferents alumnes que llegeixin les seves respostes en veu alta. Aprofiteu per aclarir dubtes conceptuals que hagin pogut sorgir al llarg de la setmana.
Finalment, remarqueu als nens i les nenes que en una capsa de bombons sí que n’hi ha de rodons, però que estan disposats en una capsa que segurament té forma de polígon.
Per acabar, valoraran el treball i l’aprenentatge de la setmana i la manera com s’han organitzat per resoldre les activitats, tant col·lectives com individuals:
- Quines dificultats heu tingut?
- Heu necessitat ajuda del docent o d’algun company en les activitats de grup? Com heu treballat?
- En què podeu millorar?
- Us ha semblat interessant descobrir quins polígons són els més adequats per cobrir espais?
- Us seran útils aquests coneixements? Per què?
També reflexionaran sobre com ha treballat cadascú, tant individualment com en grup, quines millores es podrien fer... Aquesta petita secció de metaaprenentatge és important perquè ajuda a fer-los conscients no només del que aprenen, sinó de com ho estan aprenent.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Fitxa REPASSA Activitats per consolidar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Per anar més enllà
Fitxa AMPLIA Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Recursos
Recursos llibre
Recursos mestre
Atenció a la diversitat
Per acompanyar i repassar
Activitat per observar com les figures d’una rajola formen un mosaic.
Activitat per observar polígons en l’entorn proper de l’alumnat.
Activitat per treballar la posició de qualsevol element en una fila i una columna.
Activitats per consolidar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Per anar més enllà
Activitat per treballar els conceptes de fila i columna i la resolució de problemes a partir d’una situació real.
Activitat per treballar els conceptes de files i columnes a partir de la lectura d’un text.
Activitat d’abstracció per crear un mosaic a partir d’un disseny escollit.
Activitat d’observar polígons en una imatge.
Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Solucions
Activitats sistemàtiques
Avaluació
EL QUE PODEU AVALUAR EN AQUEST ITINERARI
Si voleu que aquest itinerari us aporti dades per a l’avaluació de les competències que s’hi treballen (vegeu la Programació), us suggerim que utilitzeu les activitats 2, 3, 5, 8 i 9.
COM AVALUAR
Podeu fer servir l’aplicació Avalua senzillament, en què trobareu les rúbriques d’avaluació de les competències de l'àrea, l’opció per registrar les valoracions i totes les prestacions de flexibilitat, personalització, estadístiques, etc. que ofereix.