Per què no tots els animals respiren i mengen igual?
- Programació
- Justificació
- Planificació
- Orientacions
- Atenció a la diversitat
- Recursos
- Avaluació
Solucions
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 11
- 12
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
Programació
Disposeu de la programació en Word per poder-la adaptar al vostre grup i a la vostra dinàmica.
Competències específiques
CE2 Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.
CE5 Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.
Criteris d'avaluació
2.1 Demostrar curiositat, formulant-se preguntes investigables i fent prediccions raonades per conèixer objectes, fets i fenòmens.
2.2 Buscar i seleccionar de forma autònoma informació de diferents fonts digitals i analògiques segures i fiables per emprar-la en les investigacions relacionades amb el coneixement del medi.
2.4 Comparar i interpretar la informació, les dades obtingudes en la investigació i les prediccions realitzades per proposar respostes possibles a les qüestions plantejades.
5.1 Identificar les característiques, les propietats i l’organització dels elements del medi natural, social i cultural a través de metodologies d’indagació i utilitzant les eines i els processos adequats.
5.2 Reconèixer connexions entre diferents elements del medi natural social i cultural, comprendre les relacions que s’estableixen i fer prediccions dels possibles efectes.
Sabers
Cultura científica
Iniciació a l’activitat científica
- Selecció de tècniques d’indagació (observacions, identificació i classificació, formulació de preguntes i prediccions, planificació i realització d’experiments i recerques, cerca de patrons, creació de models, investigació a través de la cerca d’informació i de dades, experiments amb control de variables, comunicació dels resultats…) adequades a les necessitats de la investigació.
- Construcció i ús del vocabulari científic relacionat amb les diferents investigacions i temàtiques estudiades.
La vida al nostre planeta
- Identificació de les característiques pròpies de les plantes i els animals que permeten la classificació i la diferenciació en subgrups relacionats amb la capacitat adaptativa al medi: obtenció d’energia, relació amb l’entorn i perpetuació de l’espècie.
- Comprensió dels aspectes bàsics de les funcions vitals de l’ésser humà i la resta d’éssers vius des d’una perspectiva integrada: obtenció d’energia, relació amb l’entorn i perpetuació de l’espècie.
Tecnologia i digitalització
Digitalització de l’entorn personal d’aprenentatge
- Selecció i utilització de dispositius i recursos digitals d’acord amb les necessitats del context educatiu.
Justificació
La colla de quart té un membre amb iniciatives molt atrevides, el germà petit de la Carla. En Marcos decideix que les seves mascotes poden jugar juntes i pretén posar el conill amb el seu peixet dins la peixera. A l’animal no li agrada, i la Carla proposa donar-li una mica d’herba perquè li passi l’ensurt.
L’itinerari sobre la respiració dels animals i el seu tipus d’alimentació comença amb aquesta tira còmica que pretén captar l’atenció dels alumnes i generar motivació per descobrir la veritat: Per què realment el conillet no vol entrar a l’aigua i es refà amb herba i no amb cap altre aliment?
Comparar el conillet i el peix, així com altres animals que apareixen al llarg de l’itinerari, proveirà l’alumnat dels coneixements necessaris per respondre la pregunta repte: Per què no tots els animals respiren i mengen igual?
Planificació
Aquest itinerari esta organitzat en 2 blocs. El primer bloc (activitats 1 - 6) presenta la pregunta repte, que, per mitjà de l’humor, fa que els alumnes qüestionin la raó per la qual els animals no respiren en tots els medis i serveix per treballar els diferents tipus de respiració. Aquest bloc parteix de la comparació del peix amb el conill i proposa altres casos per investigar i extreure conclusions.
El segon bloc (activitats 7 - 12) se centra en les diferències entre animals respecte a l’alimentació i la forma de les dents. Amb aquesta part de l’itinerari, l’alumnat aprendrà que l’aliment és imprescindible i que les dietes entre animals varien, igual que altres característiques.
En els diferents blocs, les activitats que destaquem com a imprescindibles d’aquest itinerari són la 1, la 2, la 3, la 5, la 6, la 7, la 8 i l’11.
Orientacions
Comencem
L’itinerari treballa els continguts de la respiració i l’alimentació dels animals, és a dir, aprofundeix en les claus de la funció de nutrició d’aquests éssers vius. Per tant, l’objectiu de la situació inicial és que es comentin aquests dos aspectes. Després de llegir la tira còmica i abans de llegir el que els alumnes aprendran al llarg de la unitat, podeu preguntar-los si a ells se’ls ha acudit mai fer alguna cosa semblant al que fan la Carla i el Marcos, fins i tot podeu inventar o explicar alguna anècdota que us sembli adient a la situació.
Proporcioneu un ambient de confiança dins el grup i aprofiteu els errors com a oportunitat d’aprenentatge. Feu que valorin la necessitat de conèixer la varietat dins el món animal a partir de la pregunta del repte.
Ja de ple en l’activitat 1, aprofiteu i parleu del peix. Què passaria si el traguéssim de l’aigua? Un cop valorada la situació, proposeu als nens i les nenes que investiguin altres espècies per extreure conclusions. Així donareu sentit a les properes activitats.
Ens fixem com respiren els animals
A classe heu parlat del conillet d’en Marcos i la Carla, però no gaire del peix. Sabeu que s’ofegaria si el traguéssiu fora de l’aigua, però... Com respiren els peixos? Si en la primera activitat no ha sorgit dels alumnes que respiren per brànquies, amb l’activitat 2 arribaran a aquesta conclusió. Podeu preguntar-los si coneixen la paraula brànquia, si n’han vist mai o si saben com funciona aquest sistema respiratori. Un cop hagueu compartit les idees, demaneu que les assenyalin i projecteu l’activitat, perquè es fixin bé on són. Expliqueu-ne una mica el funcionament. Amplieu la informació amb aquest vídeo sobre com respiren els peixos. Si ho creieu oportú, també podríeu preparar una dissecció d’un peix per tal de fer una observació directa.
En les activitats 3 i 4, es reprèn la pregunta repte i es raona la necessitat de respirar per viure.
Podeu plantejar més preguntes: Creieu que tots els animals respiren oxigen? I penseu que respiren igual? Perquè deu ser tan important respirar? Hi ha animals que no respirin? Debatre aquestes qüestions pot ajudar a generar interès per seguir investigant altres animals i la forma com respiren, com es proposa en l'activitat 4.
Després d’una primera aproximació a aquesta funció vital, reforceu els continguts treballats fins al moment, ja que us servirà per fixar els aprenentatges. Llegiu el quadre informatiu i recordeu que podeu ampliar informació amb el manual de consulta, La respiració dels animals i les plantes.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
La respiració dels animals Activitat per classificar diferents animals segons la seva respiració.
Observem diferents tipus d’aparells respiratoris
En l’activitat 5 es fa un treball previ a la definició general d'aparell respiratori a partir del reconeixement del diferent vocabulari utilitzat fins ara per definir els diferents tipus d'aparells respiratoris i les seves parts.
Després de fer l'activitat, llegiu el quadre informatiu conjuntament. Podeu fer evidents totes les conclusions a les quals han arribat fins ara i tot el que han deduït. Ja saben que es pot respirar en tots els medis, que respirar és imprescindible per obtenir energia, que tots els éssers vius capten oxigen...
Així doncs, ja estan preparats per fer l’activitat 6, en què estudiaran diferents casos per saber com altres animals obtenen l’oxigen.Si considereu que és necessari fer aquesta activitat en un temps més reduït, dividiu els nens i les nenes en equips perquè cerquin la informació i comparteixin el coneixement. Si, contràriament, voleu aprofundir-hi, poden fer l’activitat individualment o en petit grup i, fins i tot, investigar els diferents tipus d’aparells respiratoris.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Els òrgans dels aparells respiratoris Activitat per completar un text sobre els òrgans dels diferents aparells respiratoris.
Observem què mengen diferents animals
El segon bloc comença amb un text que amplia informació sobre en Marcos. Llegiu-la i deixeu cinc minuts a cada parella per raonar la seva resposta (activitat 7). Feu intercanvi de parelles durant un minut i torneu a les parelles inicials. Aquesta dinàmica divertida els ajudarà a compartir informació de forma eficaç.
Per què mengem? I per quina raó mengem coses diferents? Podeu fer una prèvia i, sense llegir el text de l’activitat 8, comenttar les semblances i les diferències entre les imatges. Digueu-los que, per parelles, busquin 4 o 5 diferències entre les imatges. Centreu el tema en la forma de menjar, els aliments, si són cuinats o no, de quin tipus són (carn, peix, herba, fruita...). Els guanyadors podran gaudir de 5 minuts per fer algun passatemps o activitat amb caràcter de premi que tingueu dins l’aula. Així podeu animar-los a treballar cooperativament. Compartiu les respostes i focalitzeu l’atenció en les dents, en la forma que tenen i la seva funció. Després, demaneu-los que escriguin les respostes de l’activitat.
Podeu concloure, doncs, que tots els animals respiren i s’alimenten i que hi ha diferències entre la manera com respiren i la manera com s’alimenten (activitat 9). Per ajudar-los, podeu fer servir preguntes semblants a les del final del primer bloc. Tots els animals s’alimenten? N’hi ha cap que no ho faci? Creieu que tots s’alimenten del mateix? Els podem classificar d’alguna forma?
Per tancar aquesta part de la sessió, podeu llegir el quadre informatiu i fer l’activitat 10. Presenteu-la com un repte, ja que caldrà que demostrin, amb un dibuix, que coneixen els aparells respiratoris i l’alimentació, com a mínim. Decidiu entre tots un tercer o quart criteri.
Recordeu que podeu trobar més informació en el manual de consulta, L’alimentació dels animals i les plantes.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
La dieta dels animals Activitat per relacionar cada animal amb el seu aliment.
Per anar més enllà
La fotosíntesi Activitat per completar un text sobre el procés de la fotosíntesi de les plantes.
Apliquem el que hem après
Per avaluar l’alumnat, podeu fer servir l’activitat 10. Malgrat tot, l’itinerari proposa dues activitats competencials basades en l’estudi d’altres animals (activitats 11 i 12) que poden ser avaluatives. La primera d’aquestes servirà també per recordar que en un medi pot haver-hi animals amb diferents tipus d’aparell respiratori.
La segona activitat, en canvi, proposa una situació semblant a l’activitat 8. Per facilitar la tasca, podeu aclarir què vol dir ser granívor o rapinyaire i donar temps als alumnes per fer-la.
Finalment, podeu concloure aquest bloc amb l’itijoc La nutrició dels animals, que els permetrà practicar els continguts de manera interactiva i divertida.
Dediqueu també un temps a l’autoavaluació dels aprenentatges per valorar l’itinerari i la forma com s’han anat superant els reptes que han sorgit. Enumereu un concepte que cadascú ha après. Fins i tot, podeu dir-ne un vosaltres, com a model. Comenteu si hi ha hagut sorpreses i tanqueu la sessió parlant, si voleu, d’allò que podríeu seguir investigant respecte a aquest tema.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Fitxa REPASSA Activitats per consolidar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Per anar més enllà
Fitxa AMPLIA Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Recursos
Recursos llibre
Recursos mestre
Atenció a la diversitat
Per acompanyar i repassar
Activitats per repassar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Activitat per relacionar cada animal amb el seu aliment.
Activitat per completar un text sobre els òrgans dels diferents aparells respiratoris.
Activitat per classificar diferents animals segons la seva respiració.
Per anar més enllà
Activitat per completar un text sobre el procés de la fotosíntesi de les plantes.
Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Solucions
Activitats sistemàtiques
Avaluació
EL QUE PODEU AVALUAR EN AQUEST ITINERARI
Si voleu que aquest itinerari us aporti dades per a l’avaluació de les competències que s’hi treballen (vegeu la programació), us suggerim que utilitzeu l’activitat 10, ja que es tracta d’una activitat procedimental en què han d’aplicar els conceptes apresos, i les activitats 11 i 12, en què hauran de transferir els aprenentatges fets durant l’itinerari.
COM AVALUAR
Podeu fer servir l’aplicació Avalua senzillament, en què trobareu les rúbriques d’avaluació de les competències de l'àrea, l’opció per registrar les valoracions i totes les prestacions de flexibilitat, personalització, estadístiques, etc. que ofereix.