Com ens ajuden els mapes a estudiar el relleu de la Terra?
- Programació
- Justificació
- Planificació
- Orientacions
- Atenció a la diversitat
- Activitats sistemàtiques
- Recursos
- Avaluació
Solucions
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
Programació
Disposeu de la programació de l’itinerari en Word per tenir la visió global dels continguts associats a les competències que es treballen en aquest itinerari i que podeu adaptar al vostre grup i a la vostra dinàmica.
Competències específiques
CE1 Traduir problemes i interpretar situacions quotidianes fent-ne una representació matemàtica personal a través de conceptes, eines i estratègies per analitzar-ne els elements més rellevants.
CE2 Resoldre problemes, aplicant diferents tècniques, estratègies i formes de raonament, per explorar i compartir diferents maneres de procedir, obtenir solucions i assegurar-ne la validesa des d’un punt de vista formal i en relació amb el context plantejat i generar noves preguntes i reptes.
CE3 Explorar, formular i comprovar conjectures senzilles, reconeixent el valor del raonament espacial, raonament lògic, d’altres i l’argumentació per integrar i generar nou coneixement matemàtic.
CE5 Reconèixer i utilitzar connexions entre diferents idees matemàtiques, així com identificar les matemàtiques implicades en altres àrees o amb la vida quotidiana, interrelacionant conceptes i procediments per interpretar situacions i contextos diversos.
CE6 Comunicar i representar, de forma individual i col·lectiva, conceptes, procediments i resultats matemàtics utilitzant el llenguatge oral, escrit, gràfic, multimodal, en diferents formats, i la terminologia matemàtica adequada, per donar significat i permanència a les idees matemàtiques.
CE8. Desenvolupar destreses socials, participant activament en els equips de treball i reconeixent la diversitat i el valor de les aportacions dels altres, per compartir i construir coneixement matemàtic de manera col·lectiva.
Criteris d'avaluació
1.1. Interpretar i reformular de forma verbal i gràfica problemes i situacions de la vida quotidiana, responent a les preguntes plantejades o fent noves preguntes.
2.2. Obtenir i compartir possibles solucions d’un problema i justificar l’escollida sense biaix de gènere.
2.3. Argumentar la correcció matemàtica de les solucions d’un problema i la seva coherència en el context plantejat.
3.3. Incorporar la utilització de la visualització i del raonament geomètric com a forma de raonament per entendre i gestionar la informació referida a l’espai.
5.1. Connectar diferents elements de les matemàtiques i valorar-ne la utilitat per relacionar i ampliar coneixements en un context matemàtic.
6.3. Explicar idees i processos matemàtics utilitzats en la resolució d’un problema i argumentar la solució obtinguda de forma verbal, amb l’ajuda del gest, la representació gràfica i la representació digital.
8.1. Col·laborar i aportar estratègies i raonaments matemàtics en el treball en equip, tant en un entorn presencial com virtual, per construir coneixement matemàtic de manera conjunta.
Sabers
Sentit numèric
Quantitat
- Realització d’estimacions i aproximacions raonades de quantitats en contextos de resolució de problemes.
Sentit de les operacions
- Utilització d’estratègies de càlcul mental amb nombres naturals i decimals.
- Ús estratègic d’operacions simples o combinades (suma, resta, multiplicació, divisió) per resoldre situacions contextualitzades.
- Aplicació d’estratègies per fer càlculs aproximats de sumes, restes, multiplicacions i divisions amb nombres naturals i decidir quin tipus de càlcul és el pertinent.
Sentit espacial
Localització i sistemes de representació
- Disseny i interpretació de plànols amb suports físics i virtuals usant un vocabulari adient.
Raonament i modelització i visualització geomètrica
- Aplicació d’estratègies per al càlcul d’àrees i perímetres de figures planes en situacions de la vida quotidiana.
- Identificació de les idees i les relacions geomètriques en l’art, les ciències i la vida quotidiana.
Sentit socioemocional
Creences, actituds i emocions
- Treball de la flexibilitat cognitiva, l’adaptació i el canvi d’estratègia, si cal, i valoració de l’error com a oportunitat d’aprenentatge.
Justificació
Els de la colla estan estudiant el relleu de la Terra i, a la biblioteca de l’escola, han trobat un munt de mapes físics, però semblen força antics, ja que els anys estan escrits amb nombres romans... Els serviran? Ells creuen que sí, perquè saben que el relleu del nostre planeta necessita molts milers d’anys per canviar i, segurament, els diferents oceans i continents que hi ha representats en aquestes mapes seran iguals que els actuals. Però, per estar-ne segurs, hauran d’esbrinar de quina època és cada mapa i quina informació conté.
A partir del plantejament d’aquest escenari, proposeu la pregunta repte de l’itinerari, Com ens ajuden els mapes a estudiar el relleu de la Terra?, i expliqueu a l’alumnat que s’intentarà respondre a través d’eines matemàtiques, com els nombres romans, les estratègies de càlcul mental i la representació gràfica de multiplicacions.
Planificació
Aquest itinerari consta de quatre blocs, que poden correspondre a les diferents sessions setmanals. El primer bloc, de caire introductori, planteja l’escenari que motivarà els alumnes a desenvolupar les diferents activitats i els introdueix en el coneixement dels nombres romans (activitats 1 i 2).
En el segon bloc, sense perdre de vista l’estudi del mapes físics, els alumnes aprendran a representar el producte gràficament (activitats 3 i 4).
En el tercer bloc, s’explica el procés per deduir l’enunciat dels problemes a partir de les solucions que tenen i s’aprenen estratègies de càlcul mental (activitats 5 a 8). L’activitat 6 es considera imprescindible per consolidar els coneixements relacionats amb la resolució de problemes.
Finalment, en el darrer bloc, es repassen els nombres romans fent un sudoku (activitat 9). Finalment, es valora l’itinerari i es dur a terme el metaaprenentatge.
Orientacions
Llegim nombres romans per esbrinar de quan són els mapes
Els nois de la colla tenen sobre la taula de treball un munt de mapes físics del nostre planeta. Tots tenen nombres romans; així que han deduït que, com a mínim, alguns deuen ser molt antics. Com que han de fer un treball sobre el relleu de la Terra i aquests mapes són la font d’informació de què disposen, han decidit estudiar bé els nombres romans per esbrinar de quina època és cada mapa i descobrir-ne més coses per poder-les aprofitar per al seu treball d’investigació.
Per treballar els nombres romans, és important que els nens i les nenes anotin en el seu quadern les diferents equivalències entre la numeració romana i la numeració decimal (la nostra) en una taula com la que hi ha en l’activitat 1. Escriviu a la pissarra els exemples d’escriptura del quadre informatiu i d’altres perquè els alumnes tinguin clares totes les equivalències.
Demaneu-los que, en grups reduïts, resolguin aquesta activitat. Poden trobar més informació en el manual de consulta Nombres romans.
Els alumnes han de practicar la traducció de nombres romans a numeració decimal, i viceversa. En l’activitat 2, han de traduir a numeració decimals els nombres de diferents mapes per poder ajudar els nois de la colla a saber quins són els més antics.
Com a ampliació, projecteu amb la PDI les imatges de la galeria del Nombres romans, en què hi ha diferents nombres romans, i demaneu-los que els transcriguin en la numeració decimal. També els podeu demanar que indiquin on podem trobar nombres romans en el nostre entorn: numeració de carrers, numeració de capítols de llibre, nombres de rellotges...
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Els set símbols romans Activitat per a relacionar símbols romans amb el seu valor.
Nombres romans Activitat interactiva per relacionar nombres romans amb els nombres aràbics corresponents.
Per anar més enllà
Escriu en numeració romana Activitat per escriure nombres amb numeració romana.
Presentem el producte gràficament en un mapa
Comenceu aquest segon bloc de continguts demanant a l’alumnat que, en grups de quatre, observin amb atenció el mapa de l’activitat 3. Després, plantegeu-los aquestes preguntes:
- Quina data hi ha en el mapa? És un mapa antic o modern? Quants anys fa que el van dibuixar?
- Creieu que haurà canviat gaire el relleu d’Euràsia en aquest temps?
L’activitat 3 podeu fer-la col·lectivament, mitjançant la tècnica de treball cooperatiu “Llapis al centre”. En grups de quatre alumnes, a cada un se li assigna una de les preguntes de l’activitat. Han de buscar la informació i escriure la resposta. Deixeu-los el temps necessari. Després, un alumne llegeix la seva resposta en veu alta i els companys han de decidir si és correcta o no. Durant aquest temps, els llapis són al centre de la taula. Un cop hagin consensuat la resposta, cada un agafarà el seu llapis i l’escriurà en el seu quadern. Seguiran el mateix procediment per respondre les altres tres preguntes.
Respecte a la pregunta final, els alumnes arribaran a la conclusió que és una forma de representar gràficament un producte, ja que és el mateix fer una quadrícula de sis files de quadrats i de quatre columnes de quadrats, que multiplicar 6 x 4. En el cas del mapa que tenim representat seria el mateix fer una quadrícula de 13 files de quadrats i de 23 columnes de quadrats, que multiplicar 13 x 23.
L’activitat 4 serveix com a aplicació dels coneixements adquirits en l’activitat anterior. Pregunteu als alumnes què vol dir l’Abril. Com que els diferents continents no tenen forma rectangular, són difícils d’encabir exactament dins d’una quadrícula (hi haurà quadrícules ocupades per un tros més o menys gran de continent). Després, corregiu les dues qüestions a la pissarra. Quin dels dos continents ocupa més quadrícules? Quin tindrà més superfície?
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Expressem superfícies Activitat per expressar en forma de producte una superfície.
Representació gràfica del producte Activitat interactiva per associar el producte amb la superfície d’un rectangle.
Per anar més enllà
Representem el producte Activitat per expressar productes gràficament en una quadrícula.
Escrivim l’enunciat d’un problema a partir de la solució
Com que en la resolució de problemes es posen en pràctica tots els aspectes treballats en l’àrea de matemàtiques, és important que aprenguin bé aquesta estratègia.
Sense perdre de vista l’escenari d’aquest itinerari, el relleu del nostre planeta, en les activitats següents els alumnes aprendran a escriure l’enunciat d’un problema a partir de la seva solució.
En l’activitat 5, que resoldran per parelles, els alumnes aprendran els passos que cal seguir per resoldre aquest tipus de problemes. Deixeu-los el temps oportú i, després, feu una posada en comú per triar els tres enunciats més adients.
Repasseu els coneixements adquirits en l’activitat anterior amb la resolució de l’activitat 6. Ara que els alumnes ja saben l’estratègia que cal seguir, la posaran en pràctica per deduir l’enunciat de la solució plantejada. En acabar, podeu plantejar-los aquestes preguntes:
- La solució d’un problema és sempre la resposta del que demanen?
- Podeu saber la pregunta de l’enunciat? Quina és? Per què heu triat aquest enunciat i no pas un altre?
Els alumnes obtindran la resposta d’aquesta última pregunta en l’activitat 7, en què podran comprovar la raonabilitat de l’enunciat plantejat a partir de la comprovació matemàtica. Després, poden respondre entre tots la pregunta final.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Quin és l’enunciat? Activitat per identificar l’enunciat d’uns problemes a partir de la solució.
Per anar més enllà
Menja llegums Activitat per identificar l’enunciat d’uns problemes a partir de la solució.
Calculem mentalment
En l’activitat 8, els alumnes aprendran estratègies de càlcul mental usant propietats bàsiques dels nombres. Podeu proposar-los més operacions semblants i demanar a diversos nens i nenes que les responguin oralment. Per exemple: 123 + 543, 267 + 721, 403 + 931, 462 + 127...
Per practicar i sistematitzar els nombres romans amb eines digitals, els alumnes poden fer l’ItiJocs Nombres romans.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per anar més enllà
Sumem mentalment Activitat de càlcul mental per sumar nombres de més d’una xifra.
Juguem amb els nombres romans
El joc japonès del sudoku és una de les activitats més útils per desenvolupar el pensament lògic i matemàtic dels nens i les nenes. Segurament els alumnes sabran què és un sudoku i potser n’hauran resolt algun i tot. Es compon d’una graella de 9 × 9 cel·les subdividida en 9 subgraelles de 3 × 3 anomenades regions. A partir d’uns quants nombres que hi ha escrits en la graella, l’objectiu és col•locar un nombre de l’1 al 9 en cada cel•la de manera que mai no coincideixin dos nombres iguals en cada línia horitzontal, en cada línia vertical o en cada regió.
Expliqueu-los que hi ha moltes versions dels sudokus, tot i que el més comú és aquest que hem explicat... N’heu vist mai? On? Hi heu jugat? Us han ajudat?
En l’activitat 9, els alumnes han de resoldre un sudoku una mica diferent, ja que té els nombres de l’1 al 9 però escrits amb nombres romans. Quins són els nombres romans de l’1 al 9? El fet que sigui una activitat lúdica facilita l’aplicació del que han après sense gairebé adonar-se’n. Us recomanem que no en prescindiu. Hi poden jugar individualment, per parelles o en grups de tres o quatre. En acabar, corregiu-lo a la pissarra i demaneu-los que responguin les preguntes finals.
Recordeu-los la pregunta repte inicial: Com estudiem el relleu de la Terra? Feu que reflexionin sobre tot allò que desconeixien i que han après sobre el relleu terrestre amb les eines matemàtiques que han fet servir. Recordeu ara els objectius fixats a l’inici de l’itinerari:
- Heu donat resposta a les preguntes inicials? Què us sembla que caldria recordar?
- Quines activitats us han resultat més difícils de fer? Com heu treballat? En què podeu millorar?
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Fitxa REPASSA Activitats per consolidar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Per anar més enllà
Fitxa AMPLIA Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Recursos
Recursos llibre
Recursos mestre
Atenció a la diversitat
Per acompanyar i repassar
Activitat per identificar l’enunciat d’uns problemes a partir de la solució.
Activitat interactiva per associar el producte amb la superfície d’un rectangle.
Activitat interactiva per relacionar nombres romans amb els nombres aràbics corresponents.
Activitat per expressar en forma de producte una superfície.
Activitat per a relacionar símbols romans amb el seu valor.
Per anar més enllà
Activitat per expressar productes gràficament en una quadrícula.
Activitat de càlcul mental per sumar nombres de més d’una xifra.
Activitat per escriure nombres amb numeració romana.
Activitat per identificar l’enunciat d’uns problemes a partir de la solució.
Solucions
Activitats sistemàtiques
Avaluació
EL QUE PODEU AVALUAR EN AQUEST ITINERARI
Si voleu que aquest itinerari us aporti dades per a l’avaluació de les competències que s’hi treballen (vegeu la Programació que us proposem on hi surten recollides), us suggerim que utilitzeu les activitats 1, 2, 5 i 8.
COM AVALUAR
Podeu fer servir l’aplicació Avalua senzillament. Hi trobareu les rúbriques d’avaluació de les competències de l'àrea, l’opció per registrar les valoracions i totes les prestacions de flexibilitat, personalització, estadístiques, etc. que ofereix l’aplicatiu.