El pas del temps en les persones

Reflexionarem sobre què vol dir fer-se gran. Ho descobrirem mesurant el nostre creixement físic, analitzant cada etapa de la vida a través de l'observació de persones del nostre voltant. Prendrem consciència dels aprenentatges que hem fet i ens posarem noves fites per a aquest curs.

Continguts i objectius

LES FASES DEL PROJECTE

Comencem les fases d'investigació del projecte.

ELS NENS I LES NENES HAN DE COMPRENDRE QUE...
  • El pas del temps provoca canvis en els éssers vius i l'entorn: les persones, amb el pas del temps, passen per diferents etapes vitals que impliquen canvis físics, psíquics i socials. Gràcies als nous coneixements científics i tecnològics, l'entorn canvia amb el pas del temps per donar millor resposta a les demandes de la societat.
  • Les etapes de la vida de les persones van lligades al pas del temps. Cada etapa de la vida té unes característiques determinades.
OBJECTIUS
  • Relacionar el pas del temps amb el creixement físic, però també amb l'autonomia personal i els canvis de rol social.
  • Comprendre les etapes de la vida i relacionar-les amb el pas del temps.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

Àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural

CE2. Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.

CE7. Observar, detectar, comprendre i interpretar canvis i continuïtats del medi natural, social i cultural, analitzant relacions de causalitat, simultaneïtat i successió, per explicar i valorar les relacions entre diferents elements i esdeveniments que permeten entendre el present i imaginar futurs possibles. 

Àrea de Llengua catalana i literatura

CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.

CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes..

Àrea de Matemàtiques

CE5. Reconèixer i utilitzar connexions entre diferents idees matemàtiques i identificar les matemàtiques implicades en altres àrees o en la vida quotidiana, interrelacionant conceptes i procediments, per interpretar situacions i contextos diversos.

Àrea d'Educació artística

CE3. Experimentar i crear amb les possibilitats del so, la imatge, el cos i els mitjans digitals i multimodals, mitjançant activitats i experiències que incorporin l'aprenentatge autoregulat per expressar i comunicar coneixements, idees, sentiments i emocions.

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Indicadors de la Competència digital

CD1. Fa cerques guiades a Internet i usa estratègies senzilles per al tractament digital de la informació (paraules clau, selecció d’informació rellevant, organització de dades, etc.) amb una actitud crítica sobre els continguts que obté.

Indicadors operatius de la Competència personal, social i d'aprendre a aprendre

CPSAA3. Reconeix i respecta les emocions i experiències dels altres, participa activament en el treball en grup, assumeix les responsabilitats individuals assignades i aporta estratègies cooperatives dirigides a la consecució d’objectius compartits.

CPSAA4. Reconeix el valor de l’esforç i la dedicació personal per a la millora del seu aprenentatge i adopta postures crítiques quan es produeixen processos de reflexió guiats.

EN AQUESTA ACTIVITAT ES TREBALLA COMPETENCIALMENT...
  • L'ús d'una font primària suggerida en la recerca (fotografies, objectes, fonts orals...).
  • La capacitat de relacionar algun fet del present amb fets del passat per formular una conclusió senzilla. 
  • La utilització de vocabulari bàsic i estructures morfosintàctiques senzilles.
  • L'expressió de les idees en una exposició oral.
  • L'escriptura d'oracions simples ben estructurades i que mantenen la concordança.
  • La mesura de dades: alçada en diferents moments.
  • La recollida de dades numèriques (les alçades).
  • La utilització d'elements del llenguatge escènic (escenografia, vestuari, il·luminació, objectes...) per expressar-se i comunicar-se individualment de manera creativa.
  • La identificació i la valoració dels aprenentatges fets. 
  • El seguiment de les consignes de les estratègies del treball cooperatiu.

Organització d'aula

METODOLOGIA
  • Expositiva
  • Manipulativa
AGRUPACIÓ D'ALUMNES
  • Per parelles
  • Grup classe
  • Petits grups
  • Treball individual

Materials


Altres Materials

  • Paper continu (per fer cintes de mesura individuals)
  • Fotografies dels alumnes
  • Dispositius digitals

Descripció de l'activitat

LES FASES DEL PROJECTE

Comencem les fases d'investigació del projecte.

ELS NENS I LES NENES HAN DE COMPRENDRE QUE...
  • El pas del temps provoca canvis en els éssers vius i l'entorn: les persones, amb el pas del temps, passen per diferents etapes vitals que impliquen canvis físics, psíquics i socials. Gràcies als nous coneixements científics i tecnològics, l'entorn canvia amb el pas del temps per donar millor resposta a les demandes de la societat.
  • Les etapes de la vida de les persones van lligades al pas del temps. Cada etapa de la vida té unes característiques determinades.
OBJECTIUS
  • Relacionar el pas del temps amb el creixement físic, però també amb l'autonomia personal i els canvis de rol social.
  • Comprendre les etapes de la vida i relacionar-les amb el pas del temps.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

Àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural

CE2. Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.

CE7. Observar, detectar, comprendre i interpretar canvis i continuïtats del medi natural, social i cultural, analitzant relacions de causalitat, simultaneïtat i successió, per explicar i valorar les relacions entre diferents elements i esdeveniments que permeten entendre el present i imaginar futurs possibles. 

Àrea de Llengua catalana i literatura

CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.

CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes..

Àrea de Matemàtiques

CE5. Reconèixer i utilitzar connexions entre diferents idees matemàtiques i identificar les matemàtiques implicades en altres àrees o en la vida quotidiana, interrelacionant conceptes i procediments, per interpretar situacions i contextos diversos.

Àrea d'Educació artística

CE3. Experimentar i crear amb les possibilitats del so, la imatge, el cos i els mitjans digitals i multimodals, mitjançant activitats i experiències que incorporin l'aprenentatge autoregulat per expressar i comunicar coneixements, idees, sentiments i emocions.

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Indicadors de la Competència digital

CD1. Fa cerques guiades a Internet i usa estratègies senzilles per al tractament digital de la informació (paraules clau, selecció d’informació rellevant, organització de dades, etc.) amb una actitud crítica sobre els continguts que obté.

Indicadors operatius de la Competència personal, social i d'aprendre a aprendre

CPSAA3. Reconeix i respecta les emocions i experiències dels altres, participa activament en el treball en grup, assumeix les responsabilitats individuals assignades i aporta estratègies cooperatives dirigides a la consecució d’objectius compartits.

CPSAA4. Reconeix el valor de l’esforç i la dedicació personal per a la millora del seu aprenentatge i adopta postures crítiques quan es produeixen processos de reflexió guiats.

EN AQUESTA ACTIVITAT ES TREBALLA COMPETENCIALMENT...
  • L'ús d'una font primària suggerida en la recerca (fotografies, objectes, fonts orals...).
  • La capacitat de relacionar algun fet del present amb fets del passat per formular una conclusió senzilla. 
  • La utilització de vocabulari bàsic i estructures morfosintàctiques senzilles.
  • L'expressió de les idees en una exposició oral.
  • L'escriptura d'oracions simples ben estructurades i que mantenen la concordança.
  • La mesura de dades: alçada en diferents moments.
  • La recollida de dades numèriques (les alçades).
  • La utilització d'elements del llenguatge escènic (escenografia, vestuari, il·luminació, objectes...) per expressar-se i comunicar-se individualment de manera creativa.
  • La identificació i la valoració dels aprenentatges fets. 
  • El seguiment de les consignes de les estratègies del treball cooperatiu.
METODOLOGIA
  • Expositiva
  • Manipulativa
AGRUPACIÓ D'ALUMNES
  • Per parelles
  • Grup classe
  • Petits grups
  • Treball individual