-
Per què aquest projecte?
-
El projecte SANS I ESTALVIS ens fa reflexionar sobre la seguretat a l'escola, la prevenció de riscos i els hàbits saludables. Ens preguntarem què podem fer-hi i portarem a terme possibles millores.
Tot i aconseguir que l'escola sigui més segura, és possible que encarahi passin alguns accidents. Per això farem un taller de primers auxilis en el qual investigarem com és el nostre cos i aprendrem quines actuacions hem de portar a terme per atendre les persones accidentades.
Revisarem, també, els nostres hàbits alimentaris, posturals o d'activitat física i veurem com podem millorar-los i com podem aplicar-los a l'escola perquè, a més de segura, sigui saludable. Aquest serà el nostre repte: aconseguir que la nostra escola millori el grau de seguretat i de salut.
-
Programació i orientacions generals
-
Orientacions generals
- El projecte sorgeix de la necessitat i del plantejament d'un repte i acaba amb la seva resolució. En la fase COMENCEM, els alumnes es plantejaran si viuen en un entorn segur i si podem millorar el grau de seguretat i de salut. Ens plantejarem el repte: aconseguir que la nostra escola sigui un entorn segur i saludable. Comprendrem el repte, ens organitzarem i planificarem com podem resoldre'l.
- INVESTIGAREM els riscos de l'entorn escolar i analitzarem com prevenir-los. Portarem a terme millores i aprendrem quins són els principals senyals de seguretat. Farem un taller de primers auxilis, en el qual aprendrem més sobre com és el nostre cos i quines actuacions hem de portar a terme per atendre persones que han patit un accident lleu. Revisarem els nostres hàbits alimentaris, posturals o d'activitat físicai veurem com podem millorar-los i com podem aplicar-los a l'escola.
- ACABAREM amb la síntesi i la transferència de tot el que hem après. Compartirem tot el que hem après a partir d'exposicions en formats diferents. Per fer-ho, organitzarem una festa amb un berenar saludable, que tindrà en compte les alèrgies o intolerències alimentàries.
- El projecte està pensat per treballar durant un mes aproximadament i es proposen nou activitats amb diferents subactivitats i propostes. Aquestes, però, es poden allargar més o menys en el temps en funció de la seva personalització i de l'interès i la motivació del grup classe.
- El projecte conté:
- Material i recursos per al mestre (guia i recursos digitals).
- Material col·lectiu.
- Material per a l'alumne.
Comencem. El repteA partir de les vivències de l'alumnat ens adonem que, al nostre voltant, hi ha riscos d'accident que serien evitables. Posarem en comús idees i propostes que ens ajudin a viure en un entorm més segur i saludable.
Aquesta fase inicial consta de dues activitats amb diferents subactivitats. Plantegem el repte, el comprenem i planifiquem què hem de fer: què sabem i què volem saber, per on començarem a investigar, com ho farem...
Tenim propostes per treballar amb diferents suports i de forma cooperativa, en grup (conversa, joc, exposició i manipulació d'etiquetes) i, també, de forma individual.
Cada alumne pot incloure en la seva carpeta d'aprenentatge els diferents materials (evidències d'aprenentatge) que anem elaborant: fitxes, dibuixos, imatges...
InvestiguemPer "resoldre” el repte, cal que investiguem i fem activitats dirigides a observar quins riscos d'accidents tenim al nostre voltant i a portar a terme millores en la seguretat.
Què investigarem? Investigarem els principals riscos del nostre entorn (elements arquitectònics, mobiliari, il·luminació, etc.) i aprendrem com evitar o disminuir aquests riscos. Aprendrem més sobre el nostre cos per evitar conductes o hàbits poc saludables i per poder actuar en cas d'accident, a partir d'un curset de primers auxilis. Revisarem els nostres hàbits de salut per millorar-los, però també per poder fer arribar la informació a les persones del nostre entorn.
Al llarg de les cinc activitats aprendrem conceptes i maneres de treballar, entre tots, en grup i per parelles. Farem servir rutines de pensament i estructures cooperatives i resoldrem activitats que ens faran conscients del propi procés d'aprenentatge.
Acabem. Resolem el repteEn aquesta fase de l'itinerari farem una síntesi de tot allò que hem après i ho exposarem en formats diferents a les persones del nostre entorn per crear consciència de fer una vida saludable i de prevenir possibles accidents.
És el moment de resoldre el repte. Hem aconseguit que la nostre escola sigui més sana i segura? Celebrem-ho amb una festa!
-
Material recomanat
-
COM PODEM FER SERVIR ELS MATERIALS?
Per treballar durant el projecte, disposem de diferents tipus de materials editats, en diferents suports, però per aconseguir personalitzar i fer nostre el projecte segurament haurem de fer servir altres materials relacionats amb la pròpia experiència dels alumnes o bé materials estretament vinculats amb el que es treballi en cada moment a l'aula.
El projecte SANS I ESTALVIS ens fa reflexionar sobre la seguretat a l'escola, la prevenció de riscos i els hàbits saludables. Ens preguntarem què podem fer-hi i portarem a terme possibles millores.
Tot i aconseguir que l'escola sigui més segura, és possible que encarahi passin alguns accidents. Per això farem un taller de primers auxilis en el qual investigarem com és el nostre cos i aprendrem quines actuacions hem de portar a terme per atendre les persones accidentades.
Revisarem, també, els nostres hàbits alimentaris, posturals o d'activitat física i veurem com podem millorar-los i com podem aplicar-los a l'escola perquè, a més de segura, sigui saludable. Aquest serà el nostre repte: aconseguir que la nostra escola millori el grau de seguretat i de salut.
- El projecte sorgeix de la necessitat i del plantejament d'un repte i acaba amb la seva resolució. En la fase COMENCEM, els alumnes es plantejaran si viuen en un entorn segur i si podem millorar el grau de seguretat i de salut. Ens plantejarem el repte: aconseguir que la nostra escola sigui un entorn segur i saludable. Comprendrem el repte, ens organitzarem i planificarem com podem resoldre'l.
- INVESTIGAREM els riscos de l'entorn escolar i analitzarem com prevenir-los. Portarem a terme millores i aprendrem quins són els principals senyals de seguretat. Farem un taller de primers auxilis, en el qual aprendrem més sobre com és el nostre cos i quines actuacions hem de portar a terme per atendre persones que han patit un accident lleu. Revisarem els nostres hàbits alimentaris, posturals o d'activitat físicai veurem com podem millorar-los i com podem aplicar-los a l'escola.
- ACABAREM amb la síntesi i la transferència de tot el que hem après. Compartirem tot el que hem après a partir d'exposicions en formats diferents. Per fer-ho, organitzarem una festa amb un berenar saludable, que tindrà en compte les alèrgies o intolerències alimentàries.
- El projecte està pensat per treballar durant un mes aproximadament i es proposen nou activitats amb diferents subactivitats i propostes. Aquestes, però, es poden allargar més o menys en el temps en funció de la seva personalització i de l'interès i la motivació del grup classe.
- El projecte conté:
- Material i recursos per al mestre (guia i recursos digitals).
- Material col·lectiu.
- Material per a l'alumne.
A partir de les vivències de l'alumnat ens adonem que, al nostre voltant, hi ha riscos d'accident que serien evitables. Posarem en comús idees i propostes que ens ajudin a viure en un entorm més segur i saludable.
Aquesta fase inicial consta de dues activitats amb diferents subactivitats. Plantegem el repte, el comprenem i planifiquem què hem de fer: què sabem i què volem saber, per on començarem a investigar, com ho farem...
Tenim propostes per treballar amb diferents suports i de forma cooperativa, en grup (conversa, joc, exposició i manipulació d'etiquetes) i, també, de forma individual.
Cada alumne pot incloure en la seva carpeta d'aprenentatge els diferents materials (evidències d'aprenentatge) que anem elaborant: fitxes, dibuixos, imatges...
Per "resoldre” el repte, cal que investiguem i fem activitats dirigides a observar quins riscos d'accidents tenim al nostre voltant i a portar a terme millores en la seguretat.
Què investigarem? Investigarem els principals riscos del nostre entorn (elements arquitectònics, mobiliari, il·luminació, etc.) i aprendrem com evitar o disminuir aquests riscos. Aprendrem més sobre el nostre cos per evitar conductes o hàbits poc saludables i per poder actuar en cas d'accident, a partir d'un curset de primers auxilis. Revisarem els nostres hàbits de salut per millorar-los, però també per poder fer arribar la informació a les persones del nostre entorn.
Al llarg de les cinc activitats aprendrem conceptes i maneres de treballar, entre tots, en grup i per parelles. Farem servir rutines de pensament i estructures cooperatives i resoldrem activitats que ens faran conscients del propi procés d'aprenentatge.
En aquesta fase de l'itinerari farem una síntesi de tot allò que hem après i ho exposarem en formats diferents a les persones del nostre entorn per crear consciència de fer una vida saludable i de prevenir possibles accidents.
És el moment de resoldre el repte. Hem aconseguit que la nostre escola sigui més sana i segura? Celebrem-ho amb una festa!
COM PODEM FER SERVIR ELS MATERIALS?
Per treballar durant el projecte, disposem de diferents tipus de materials editats, en diferents suports, però per aconseguir personalitzar i fer nostre el projecte segurament haurem de fer servir altres materials relacionats amb la pròpia experiència dels alumnes o bé materials estretament vinculats amb el que es treballi en cada moment a l'aula.