Page 25 - BAT1F_unitat 1
P. 25
Dossier d’activitats
proposicions que la descriuen no estan sotmeses a la comprovació de la mateixa manera.
163.– Ha comprovat algú si aquesta taula continua existint quan ningú no se la mira?
Comprovem la història de Napoleó, però no si tot el que se n’ha dit es basa en la mentida, en la il·lu- sió i en coses per l’estil. De fet, quan comprovem una cosa, ja ho fem pressuposant alguna cosa que no es comprova. ¿He de dir, així doncs, que l’expe- riment que faig per a comprovar una proposició pressuposa la veritat de la proposició que diu que aquí hi ha realment l’aparell que crec veure (i coses per l’estil)?
164.– No té un límit, la comprovació?
165.– Un nen podria dir a un altre nen: ‘Sé que la Terra ja té molts centenars d’anys’, cosa que voldria dir: ‘Ho he après.’
166.– El que és difícil és percebre la manca de fona- ments de la nostra creença.”
LUDWIG WITTGENSTEIN (1889-1951), Sobre la certesa
a Com explica l’autor els coneixements que tenim en acti-
tud natural?
b Què significa aquesta frase: “Tinc una imatge del món. És vertadera o falsa? Ans que res, és el substrat de totes les meves investigacions i afirmacions”?
c Com pots estar segur que saps de debò el que dius que saps i que no solament ho creus o ho opines?
d Fem mal fet quan confiem en el que ens han explicat des de petits? Justifica la teva resposta.
LA DECEPCIÓ I L’ALIENACIÓ. EL TRENCAMENT DE L’ACTITUD NATURAL. En la darrera frase del text de l’exercici anterior, Wittgenstein diu que és difícil percebre l’absència de fona- ments de la nostra creença. Com perdem, doncs, la confian- ça que ens han inculcat en el saber i en la moral de la nostra societat? Per a abordar la qüestió, primer ens convé pensar una mica sobre les característiques de la nostra situació en el món.
5 Llegeix amb atenció aquest text del filòsof txec Jan Patočka. Com si fos un Sòcrates modern, va morir en mans de la policia política txeca l’any 1977 durant un interrogatori, simplement perquè demanava que al seu país es respectessin la justícia i la veritat.
“Comencem per considerar la situació per si ma- teixa. Realment singular és aquest concepte de situació. Els individus es troben en una situació ja sigui favorable, ja sigui desfavorable, amb relació a tal o tal finalitat. Al mateix temps, la situació és la realitat en la qual ens trobem, jo, els altres i les coses: és alhora objectiva i humana. Les situacions impliquen elements donats, però el més interessant i característic d’aquestes és que no som nosaltres qui ens donem aquests elements; els trobem allà, estem obligats a enfrontar-nos-hi, a entendre’ns-hi. No són res que nosaltres creem al nostre albir o segons les nostres necessitats. La situació podria semblar purament objectiva. Així, una nau que naufraga constitueix una situació determinada per a les persones que hi van, les quals es troben en una situació que han contribuït a provocar, però el que han provocat no és, sens dubte, resultat dels seus esforços, no correspon a la seva voluntat. La natu- ralesa compulsiva, inherent a la situació, és el que ens dona la impressió de poder descriure-la de ma- nera essencialment objectiva, de poder aprendre-la objectivament. Però aquests components objectius són només uns elements de la situació. Aquesta di- fereix de cap a peus depenent de si els que es troben en aquesta situació de desemparament capitulen o no. Davant d’una situació desesperada caben dife- rents maneres de comportar-se.
Un cop dit això, és important observar que, en el fons, l’home es troba sempre en una situació deses- perada, que l’home és sempre un ésser compromès en una aventura que —en cert sentit— no pot aca- bar bé. L’home pot comparar-se amb una nau que necessàriament naufragarà.”
JAN PATOČKA (1907-1977), Plató i Europa
a Per què diu que la situació objectiva, que els individus provoquen en part, “no és, sens dubte, resultat dels seus esforços, no correspon a la seva voluntat”?
b Què vol dir que la situació té una “naturalesa compul- siva”?
c Què significa la darrera frase del fragment?
d Quina és, en suma, la situació de l’home en el món se-
gons el text?
A partir del text, considera la teva situació actual mentre resols aquesta pregunta. Descriu-ne els elements objec- tius i els elements subjectius.
35