Page 19 - BAT1F_unitat 1
P. 19
5 Els problemes filosòfics. Les disciplines filosòfiques
5.3 Segon problema: la realitat
Precisament perquè la realitat l’hem conegut primer de tot a través dels relats dels altres, la nostra pròpia experiència ens ha enfrontat tot sovint a desenganys. Les coses, en realitat, no són pas com sem- blen, no són pas com me les havien representat. La segona cosa que ens ofereix una resistència és la realitat mateixa, que s’amaga sota la superfície visible de les coses.
En la superfície visible de les coses, ens movem donant per entès que hi ha coses i donant per entès que les coses són aquestes o aquelles. Però podem preguntar-nos, més que quines coses hi ha i com fun- cionen, en què consisteix l’ésser d’aquesta cosa. Un discurs que no tracta de quines coses hi ha i com funcionen, sinó que es pregunta en què consisteix que siguin el que són, s’interroga per l’essència d’aquestes coses.
Quan les preguntes són “Què són les coses en realitat?”, o “Quin és el fons —el fonament últim— de les coses més enllà de la seva aparença?” o “En què consisteix ser (una cosa en general)?”, les dis- ciplines que se n’ocupen són l’ontologia i la metafísica.
5.4 Tercer problema: la moralitat
Allò en què podríem viure enganyats és també la nostra pròpia mane- ra de conduir-nos. Si m’havien inculcat una certa moralitat, unes cer- tes normes de conducta en la meva convivència amb els altres, i de sobte aquesta moralitat que fins ara em semblava normal se m’apa- reix estranya, aleshores no tinc més remei que preguntar: “Què haig de fer?” La pregunta troba el seu lloc en l’espai que deixen buit les normes amb què jo em conduïa i que ara he rebutjat com a dece- bedores. Creia saber el que està bé i el que està malament, però ara la cosa ja no m’és tan clara.
Ja que el que es fa problema és la moralitat que jo vaig rebre dels meus grans, el que toca és una reflexió sobre la moralitat mateixa. Doncs bé: quan preguntem sobre les normes morals, sobre el fona- ment de la moralitat, sobre el bé i el mal, fem ètica.
La realitat de vegades se’ns presenta con- fusa. Fixa’t que aquesta imatge semblarà una cosa diferent si som a Sevilla o si som a Tennessee. I fixa’t, també, que, segons el que ens sembli, trobarem que el que representa és una cosa bona o dolenta.
(Estudiarem el problema de la realitat en les unitats 3 i 4; el problema de la moral, en les unitats 5 i 6, i el problema de la vida política, en les unitats 7 i 8.)
Pots fotografiar coses, però no pots fotografiar normes. Les normes tenen una forma de ser diferent de les coses que podem observar amb els ulls, i per això demanen una discipli- na filosòfica específi- ca: l’ètica.
29
3 Explica la confusió a què pot induir la imatge de dalt.
4 Hauríem de tenir por d’aquesta persona? En termes morals, quina és, doncs, la confusió?
5 Posa altres exemples de casos que poden sem- blar una cosa i en són una altra.