Uns troben que no hi ha dret que s’acabin les vacances i uns altres diuen que anar a escola és un dret.
I tu, quins drets tens?
Al llarg del dia la colla es creua amb gent de tota mena. Qui són? Cap on van? Com es diuen? Tots diferents, però tots iguals!
Què tenim tots en comú?
A l’Edu no li agrada el bròquil perquè té un gust estrany i fa mala olor.
Com sabem que no ens agrada?
La Irene i la Paula no es posen d’acord sobre si l’ombra dels objectes sempre és igual...
Tots els objectes fan ombra?
La Paula i la Irene han estat molta estona ballant. Quan han arribat a classe esbufegaven.
Com respirem?
La Jana no ha volgut un tros de l’entrepà de l’Edu, tot i que tenia gana. Per què deu ser?
Ens va bé, tot el que mengem?
A la Laia li han caigut dues dents. Diu que no li ha fet gens de mal, però li ha sortit una mica de sang.
Per què ens cauen les dents?
Qui s’havia de pensar que el dia del seu aniversari el gatet de la Irene desapareixeria! Fa hores que el criden!
Com es diu el gat de la Irene?
A la Irene li agrada abrigar-se i a la Jana li agrada que nevi. A la Paula li agraden les fires de Nadal i a l’Edu, el fred... ben lluny!
De quina estació parlen?
ENTRENA'T
La Jana ha vist una notícia sobre robots que fan de tot. Gairebé semblen vius!
Com és un ésser viu?
Els de segon han portat fotos de plantes. En què s’assemblen el cactus de l’Edu i l’hortènsia de la Paula?
Per què les plantes són verdes?
Durant una excursió al bosc, la Jana ha quedat meravellada de la quantitat de plantes que hi ha...
Totes les plantes són iguals?
Violeta! Rosa! Narcís! Eduard!... No, Edu, estan jugant a dir noms de flors, no de persones. “Eduard” no serveix.
Quins noms de flors saps?
La Irene i l’Edu s’han de fixar molt bé en quin grup d’animals han de classificar les fotos que han portat...
Per què fem grups d’animals?
La Irene té un mapa del món amb animals. A més a més de mamífers, hi ha altres vertebrats...
Com reconeixem els animals?
La Paula ho sap tot! Noms de mars, de muntanyes... Si es presenta a un concurs, segur que guanya!
Com podem aprendre coses sobre la Terra?
La Jana s’ha apuntat a fer d’enxaneta, i de seguida li han dit que sí, perquè a les colles castelleres tothom és necessari.
Al teu barri, com feu pinya?
La Paula diu que viurà en una ciutat i la Irene, en un poble. L’Edu està encantat: les anirà a veure a totes dues!
I tu, on voldries viure?
ENTRENA'T
La Irene somia amb pintures de colors i llenços en blanc. L’Edu vol inventar històries i escriure contes.
Què seran quan siguin grans?
Els de segon han anat al Museu de la Ciència i han vist imatges de la Terra. Tota la part blava és aigua. Es deu poder beure?
Com és l’aigua que bevem?
La classe de segon participa en una jornada de neteja al riu. Estan trobant de tot...
Què pot passar si continuem embrutant?
És la festa de la joguina. Hi ha joguines per tot arreu. Per què va tan ràpid la Irene?
Patinet, dron o barqueta?
La Jana, l’Edu, la Irene i la Paula, han portat joguines de casa per compartir. N’hi ha de tot tipus.
Com són les joguines?
Els de la colla ja tenen preparada la pregunta sobre l’Univers que en Jaume els ha demanat. És una bona pregunta!
Per què hi ha dia i hi ha nit?
Saber coses del passat no és fàcil, perquè no hi érem! Però segur que hi ha maneres divertides d’aprendre’n!
Com es vestien abans les persones?
La Jana està trista. El seu cosí preferit ha marxat a viure a Sevilla, i ella hi vol contactar. Tu pots fer-ho, Jana!
Com contactem amb els que viuen lluny?
S’acaba el curs i comencen les vacances! En Jaume diu que han de donar la benvinguda a... Ho hauran de descobrir!
A qui donaran la benvinguda?
ENTRENA'T
A bots i barrals
Activitat interactiva sobre com es troba l’aigua a la natura.
De sòlid a líquid
Activitat interactiva sobre els diferents estats de l’aigua a la natura.
El cicle de l'aigua
Activitat interactiva sobre el cicle de l’aigua.
El cicle de l'aigua
Vídeo sobre el cicle de l’aigua i frases per repassar diferents conceptes.
Fitxa Amplia. Itinerari 22
Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Fitxa Repassa. Itinerari 22
Activitats per consolidar diferents continguts treballats en l’itinerari.
L'aigua i els seus estats
Vídeo sobre els canvis d’estat de l’aigua i qüestionari per assegurar la comprensió dels aspectes nous.
L'aigua que s'analitza amb detall
Vídeo d’Aigües de Barcelona sobre els processos de control de l’aigua fins que es pot consumir i text que resumeix les idees principals.
La Terra i les capes que la formen (I)
Vídeo sobre les diferents parts de la Terra amb un qüestionari de preguntes per reforçar diferents aspectes.
La Terra i les capes que la formen (II)
Vídeo sobre les diferents parts de la Terra amb un qüestionari de preguntes per aprofundir diferents aspectes.
On és el glaçó?
Activitat interactiva sobre els canvis d’estat de l’aigua.
Plou!
Activitat interactiva sobre els diferents estats de l’aigua associats a la meteorologia.
Repassem les capes de la Terra
Joc per treballar els noms i les definicions de les capes de la Terra.
Water Cycle
Activitat interactiva en anglès sobre el cicle de l’aigua.
Water States
Activitat interactiva en anglès sobre els diferents estats de l’aigua.
Antics i moderns
Activitat interactiva en què cal fer parelles amb diversos invents antics i moderns.
Capses amb història
Activitat interactiva en què cal ordenar en el temps les diferents èpoques històriques.
En el temps de les coves
Activitat interactiva en què cal dir si diverses afirmacions sobre els primers humans són certes.
Fitxa Amplia. Itinerari 27
Fitxa d’activitats per consolidar o ampliar els continguts conceptuals de l’itinerari.
Fitxa Repassa. Itinerari 27
Fitxa d’activitats per repassar els continguts conceptuals de l’itinerari.
Montblanc, medieval
Activitat en què cal veure un vídeo sobre la festa medieval de Montblanc i respondre unes preguntes.
Pintures rupestres a Prades
Activitat en què cal veure un vídeo en què s’explica què són les pintures rupestres i respondre unes preguntes.
Quin aqüeducte!
Activitat interactiva en què cal identificar diferents construccions romanes a partir d’imatges.
Tàrraco, ciutat romana
Activitat en què cal veure un vídeo que descriu com era Tarragona en l’època romana i respondre unes preguntes.
Els estats de l'aigua
Activitats d’un web de recursos educatius sobre els estats de l’aigua.
Els estats de l’aigua
Activitat interactiva amb preguntes sobre els diferents estats de l’aigua
Els romans
Pàgina web sobre la vida quotidiana a l’antiga Roma.
L’antiga Roma (les cases)
Imatge interactiva com eren les 'insulae' romanes, uns grans blocs de veïns formats per petits pisos de poques cambres, els 'cenaculae'.
Vila del Casale
Pàgina de la Viquipèdia amb informació sobre la vila del Casale, a Piazza Armerina (Sícília)
El cicle de l’aigua
Vídeo explicatiu sobre el cicle de l’aigua
La Terra i les parts que la formen
Vídeo sobre la Terra i les parts que la formen
L’aigua i els seus estats
Vídeo que mostra els diferents estats de l’aigua
L’aigua que s’analitza amb detall
Vídeo que mostra el procés de potabilització de l’aigua